یادگیری سئو می تواند بسیار دشوار به نظر برسد. این یک موضوع کاملا پیچیده است و این صنعت مملو از اطلاعات نادرست است، اما با کمی زمان، تلاش و نقشه راه مناسب، این چیزی است که هر کسی می تواند یاد بگیرد. در اینجا نقشه راهی است که در این راهنما پوشش خواهیم داد:

 

در این مقاله می آموزید:

اصول سئو را بیاموزید.
دانش خود را عملی کنید.
دانش سئوی خود را عمیق تر کنید.
انگشت خود را روی نبض نگه دارید.
آنچه را که می دانید به دیگران بیاموزید.

 

اصول سئو را بیاموزید.

اگر از قبل با اصول سئو آشنا نیستید، اینجاست که باید شروع کنید. شما باید نحوه کار موتورهای جستجو و چهار جنبه اصلی سئو را بدانید. بیایید به سرعت از طریق این موارد بگذریم.

 

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند.

موتورهای جستجو با یافتن محتوا و ذخیره آن در یک پایگاه داده بزرگ به نام فهرست کار می کنند. به این به عنوان یک کتابخانه فکر کنید، اما به جای کتاب، صفحات وب را ذخیره می کند. هنگامی که شما یک جستجو را اجرا می کنید، موتور جستجو نتایج مشابه را از فهرست پیدا می کند و برمی گرداند. در نهایت، فرآیندهای پیچیده ای که به عنوان الگوریتم های جستجو شناخته می شوند، نتایج را رتبه بندی می کنند. بنابراین، وقتی چیزی را در گوگل جستجو می کنید، کل وب را جستجو نمی کنید. شما فقط صفحات فهرست گوگل را جستجو می کنید.

 

این به یک دلیل ساده اهمیت دارد:

اگر در فهرست گوگل نیستید، نمی توانید در نتایج جستجوی آنها رتبه بندی کنید.

 

گوگل ایندکس خود را از دو منبع اصلی می سازد:

نقشه سایت: نقشه سایت فایلی است که تمام صفحات مهم وب سایت شما را فهرست می کند که می خواهید موتورهای جستجو ایندکس کنند. می توانید نقشه سایت خود را به گوگل ارسال کنید تا به آن بگویید که صفحات شما وجود دارد.
پیوندهایی از صفحات وب شناخته شده - گوگل در حال حاضر میلیاردها صفحه در فهرست خود دارد. اگر پیوندی از یکی از آن صفحات دریافت کردید، گوگل می تواند برای کشف صفحه شما، پیوند را دنبال کند.
صفحات وب شناخته شده همیشه در سایر وب سایت ها نیستند. گوگل می تواند صفحات جدیدی را در سایت شما با "دنبال کردن" پیوندها از صفحات شناخته شده در سایت شما کشف کند.

به عنوان مثال، فرض کنید گوگل از قبل صفحه اصلی وبلاگ شما را در فهرست خود دارد. اگر از آنجا یک پیوند داخلی به یک پست وبلاگ جدید اضافه کنید، Google می تواند آن پیوند را برای یافتن پست "دنبال کند".

 

بیشتر بدانید: 10 ترفند سئو برای کسب رتبه های بالاتر

 

تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی فرآیندی است برای یافتن آنچه مشتریان شما به دنبال آن هستند. این مهم است زیرا اگر افراد به دنبال کلمات کلیدی مورد نظر شما نباشند، کشف نخواهید شد.

متأسفانه، گوگل دقیقاً این اطلاعات را در دسترس قرار نمی دهد. بنابراین بهترین راه برای یافتن کلمات کلیدی استفاده از ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند Ahrefs’ Keywords Explorer است. برای استفاده از آن، یک یا چند موضوع گسترده مرتبط با صنعت خود را وارد کنید، جستجو را بزنید، سپس به یکی از گزارش های ایده های کلیدواژه بروید. حجم جستجوی ماهانه کلمات کلیدی و چند معیار دیگر سئو را مشاهده خواهید کرد.

 

نتایج گزارش شرایط مطابق

در Keywords Explorer، ما همچنین معیار «Traffic Potential» را برای هر کلمه کلیدی نشان می دهیم. این تخمین می‌زند که صفحه با رتبه برتر فعلی برای کلمه کلیدی چقدر ترافیک دریافت می‌کند. و این معمولاً نشانگر خوبی از میزان ترافیکی است که می توانید با رتبه 1 به دست آورید.

 

مروری بر کاوشگر کلمات کلیدی

همچنین می‌توانید به حجم جستجو نگاه کنید، اما «پتانسیل ترافیک» دقیق‌تر است. این به این دلیل است که صفحات معمولا برای بیش از یک کلمه کلیدی رتبه بندی می شوند.

 

بیشتر بیاموزید: 8 استراتژی سئو برای افزایش رتبه سایت

 

سئو در صفحه

سئو درون صفحه جایی است که شما محتوای صفحه خود را برای رتبه بالاتر در موتورهای جستجو بهینه می کنید. این به شدت حول درک آنچه جستجوگران می‌خواهند و ارائه آن به آنها می‌چرخد - فرآیندی که به عنوان بهینه‌سازی برای هدف جستجو شناخته می‌شود.

به عنوان مثال، اگر به نتایج برتر برای کلمه کلیدی "بهترین پودر پروتئین" نگاه کنیم، می بینیم که همه آنها پست های وبلاگی هستند که انتخاب های برتر را با هم مقایسه می کنند:

Google SERP "بهترین پودر پروتئین"

این به ما می‌گوید که اگرچه جستجوگران برای پودر پروتئین در بازار هستند، اما هنوز در حال بررسی گزینه‌های خود هستند و کاملاً آماده خرید نیستند. در نتیجه، رتبه بندی یک صفحه محصول تجارت الکترونیک برای این پرس و جو دشوار خواهد بود. این چیزی نیست که جستجوگران می خواهند.

 

بیشتر بدانید: استراتژی های اولیه سئو

 

لینک سازی

لینک بیلدینگ فرآیند دریافت بک لینک از وب سایت های دیگر به سایت شما است. این مهم است زیرا بک لینک ها یکی از سه فاکتور برتر رتبه بندی گوگل هستند.

 

احتمالاً به همین دلیل است که بین پیوند دادن وب سایت ها و ترافیک ارگانیک همبستگی واضحی وجود دارد:

نمودار خطی که ارتباط واضحی بین دامنه های ارجاع دهنده و ترافیک جستجو را نشان می دهد. با این حال، همه پیوندها یکسان ایجاد نمی شوند. لینک‌های وب‌سایت‌های مرتبط و باکیفیت معمولاً بیشتر از پیوندهای وب‌سایت‌های بی‌ربط و بی‌کیفیت حرکت می‌کنند. به عبارت دیگر، اگر سایت شما در مورد بیت کوین باشد، یک لینک از یک وب سایت در مورد ارزهای رمزپایه احتمالاً بر رتبه های بیش از یک وب سایت در مورد سفر تأثیر مثبت خواهد داشت. ایجاد لینک های با کیفیت بالا به وب سایت شما مسلماً یکی از چالش برانگیزترین جنبه های سئو و یکی از پرتقاضاترین مهارت های سئو است.

 

بیشتر بدانید: سئو 2024

 

سئو فنی

سئو فنی تضمین می کند که موتورهای جستجو مانند گوگل می توانند محتوای شما را پیدا کنند، بخزند و فهرست کنند. بعید است که صفحات شما در نتایج جستجو نشان داده شوند، مگر اینکه بتوانند هر سه این کارها را انجام دهند.

 

به این سه مورد با جزئیات بیشتری نگاه کنید:

Find: ابتدا گوگل باید بداند که صفحه شما وجود دارد و کجا آن را پیدا کند.
خزیدن: اکنون گوگل برای خزیدن صفحه به مجوز نیاز دارد. اینجاست که یک برنامه کامپیوتری محتوای صفحه را دانلود می کند.
ایندکس: گوگل اکنون به اجازه نیاز دارد تا صفحه شما را به فهرست خود اضافه کند.


می توانید با اطمینان از اینکه صفحه شما دارای پیوندهایی از سایر صفحات شناخته شده در وب سایت شما و در نقشه سایتی است که به Google ارسال کرده اید، قسمت اول فرآیند را حل کنید. در مورد خزیدن و نمایه سازی، باید اطمینان حاصل کنید که گوگل را از انجام هر یک از این کارها مسدود نمی کنید. این کار با استفاده از فایلی به نام robots.txt (خزیدن) و متا تگ به نام meta robots (indexing) انجام می شود.

 

بیشتر بدانید: 18 تکنیک خطرناک سئو کلاه سیاه

 

2. دانش خود را عملی کنید

دانستن تئوری سئو یک چیز است. استفاده از این دانش برای رتبه بندی یک وب سایت کاملاً چیز دیگری است. شما بیش از هر راه دیگری در مورد SEO در ترانشه خواهید آموخت.


ویل کریچلو، مدیر عامل SearchPilot

به عنوان مثال، زمانی که شروع به سئو کردم، یک وب سایت بدنسازی ایجاد کردم، زیرا در آن زمان به این موضوع علاقه داشتم. اول، مطمئن شدم که سئوی فنی من درست است و گوگل می تواند هر محتوایی را که منتشر می کنم پیدا کند، بخزد و فهرست کند. سپس برای یافتن موضوعاتی که می‌توانم پوشش دهم، تحقیقی درباره کلمات کلیدی انجام دادم. پس از آن، من شروع به انتشار محتوای بهینه کردم.

این وب‌سایت در نهایت به خوبی عمل کرد، که تأیید می‌کند که تئوری SEO که من یاد گرفته‌ام منطقی است. با این حال من هم اشتباهاتی کردم. به عنوان مثال، من به طور مشخص رتبه بندی یک صفحه مخزن را پس از تصمیم گیری تصادفی برای بازنویسی نسخه به یاد می آورم. این درس ارزشمندی به من داد که در جای دیگری نیاموختم: اگر خراب نیست، آن را تعمیر نکن!

 

3. دانش سئو خود را عمیق تر کنید

یادگیری کاملاً همه چیز در مورد هر جنبه ای از سئو غیرممکن است. موضوع خیلی گسترده است. بنابراین اکنون که مدتی را در سنگر گذرانده‌اید و یاد گرفته‌اید که از کدام جنبه‌های سئو لذت می‌برید، وقت آن است که دانش خود را در یک زمینه عمیق‌تر کنید. این به عنوان تبدیل شدن به یک سئو t شکل شناخته می شود.

 

سئو T شکل

داشتن یک سئوی t شکل به این معنی است که شما دانش گسترده ای از همه چیزهای سئو دارید اما در یک زمینه خاص عالی هستید. حوزه ای که برای تخصص انتخاب می کنید باید حوزه ای باشد که در آن بهترین هستید و بیشتر از آن لذت می برید.

برای من، این پیوند بیلدینگ است، به همین دلیل است که بسیاری از مطالب خود را در مورد این موضوع نوشته ام.

 

در اینجا چند نمونه دیگر از سئوهای t شکل آورده شده است:

  • پاتریک استاکس: سئو فنی
  • نیک یوبانکس: تحقیق کلمات کلیدی
  • جان کوپر: لینک سازی
  • ماری هاینز: بازیابی پنالتی گوگل


توجه کنید که چگونه تخصص ماری هاینز فوق خاص است؟ به جای انتخاب یک جنبه گسترده از سئو (به عنوان مثال، تحقیق کلمات کلیدی یا ساخت لینک)، او تصمیم گرفت در حوزه تخصصی بازیابی جریمه های گوگل تخصص پیدا کند. در نتیجه، احتمالاً هیچ SEO در این سیاره وجود ندارد که بیشتر از ماری درباره این موضوع بداند.

اگر در حال یادگیری سئو هستید تا به یک متخصص سئوی مورد تقاضا تبدیل شوید، چنین کاری ایده خوبی است. اما اگر به دنبال رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها هستید، احتمالاً بهتر است موارد را کمی گسترده‌تر نگه دارید و یکی از چهار جنبه اصلی سئو را رعایت کنید. در هر صورت، همیشه باید آنچه را که در وب سایت خود یاد می گیرید آزمایش کنید. اینجاست که یادگیری واقعی اتفاق می افتد.

 

4. انگشت خود را روی نبض نگه دارید.

علیرغم آنچه بسیاری از مردم می گویند، اصول سئو به سختی تغییر می کند. اما چیزهای کوچک دائما در حال تغییر هستند. چندین بار در سال به‌روزرسانی‌های گوگل انجام می‌شود، تغییراتی در نحوه مدیریت موتورهای جستجو با جنبه‌های سئو فنی، افراد باهوشی که تاکتیک‌های جدید ارائه می‌کنند و غیره.

با در نظر گرفتن این موضوع، در حالی که نباید تمام روز را به خواندن اخبار سئو اختصاص دهید، مهم است که انگشت خود را روی نبض خود نگه دارید.

 

در اینجا چند راه برای انجام این کار وجود دارد:

سئو یک صنعت بزرگ با کنفرانس های بزرگ است. به عنوان مثال، BrightonSEO بیش از 4000 شرکت کننده را جذب می کند. جلسات کوچکتر متعددی نیز وجود دارد که می توانید آنها را در meetup.com بیابید، مانند این ملاقات در شهر من. همه اینها مکان هایی هستند که افراد همفکری که سئو را انجام می دهند، بینش ها و تاکتیک های خود را به اشتراک می گذارند، بنابراین از درگیر شدن چیزهای زیادی برای یادگیری وجود دارد.

 

به پادکست های سئو گوش دهید.
پادکست‌ها اغلب با سئوکاران هوشمند درباره موفقیت‌ها، شکست‌ها و تجربیاتشان مصاحبه می‌کنند و پادکست‌ها را راهی عالی برای نگه داشتن انگشت شما در حین حرکت می‌کنند. به عنوان مثال، در این قسمت از پادکست Authority Hacker، Bibi فوق‌العاده لینک‌سازی رویکرد خلاقانه خود را برای پیوند دادن ایمیل‌های تبلیغاتی به اشتراک می‌گذارد.

 

به گروه های سئو فیسبوک بپیوندید.
فیس بوک دارای یک جامعه فعال از سئوکاران است که همیشه مایل به پاسخگویی به سوالات و ارائه مشاوره در صورت نیاز شما هستند. در واقع، گروه فیسبوک ما، Ahrefs Insider، تقریباً 17 هزار مم دارد

 

وبلاگ های سئو را بخوانید.
مانند آنچه می خوانید، جایی که ما اغلب ایده ها، فرآیندها و مطالعات منحصر به فردی را منتشر می کنیم. به عنوان مثال، زمانی که گوگل برای تولید عناوین SERP، کمتر به برچسب‌های عنوان تکیه کرد، تقریباً یک میلیون صفحه را مطالعه کردیم و نتایج را برای جامعه منتشر کردیم.

 

ویدیوهای YouTube SEO را تماشا کنید.

کانال یوتیوب ما را دوست داشته باشید، جایی که ما محتوای مشابه وبلاگ خود را منتشر می کنیم.

 

منابع رسمی
گوگل به‌روزرسانی‌ها و اطلاعیه‌های رسمی الگوریتم را در وبلاگ کنسول جستجو منتشر می‌کند و پاتوق‌های هفتگی «ساعات اداری» را در کانال YouTube خود میزبانی می‌کند. همچنین می توانید نمایندگان جستجوی گوگل مانند جان مولر و گری ایلیس را در توییتر دنبال کنید.

 

اخبار سئو را بخوانید.
میزگرد موتورهای جستجو خود را به عنوان نبض بازاریابی جستجو معرفی می کند و به روز رسانی های روزانه را در مورد همه چیز جستجو منتشر می کند. Search Engine Land و Search Engine Journal نیز اغلب اخبار را منتشر می کنند.

 

5. آنچه را که می دانید به دیگران بیاموزید (اختیاری)

به نقشه راه نگاه کنید و توصیه ای برای به اشتراک گذاشتن آنچه یاد می گیرید با دیگران خواهید دید.

 

فلوچارت سئو را یاد بگیرید.

با توجه به اینکه شما می خواهید در مورد سئو اطلاعات بیشتری کسب کنید، ممکن است این امر غیر منطقی به نظر برسد، اما من متوجه شدم که آموزش دیگران به من کمک می کند تا دانش را حفظ و جذب کنم. فکر می‌کنم به این دلیل است که مرا مجبور می‌کند چیزها را بیان کنم، که اغلب به این نتیجه می‌رسم که آنقدر که فکر می‌کردم می‌دانم نمی‌دانم.

در حالی که می توانید این کار را به صورت عمومی در یک وبلاگ یا کانال YouTube انجام دهید، می توانید آن را به صورت نیمه خصوصی (در گروه ها و جوامع) یا خصوصی (پیام های مستقیم، رودررو) انجام دهید.

اگر به اندازه کافی پوست ضخیم دارید، انجام آن به صورت علنی اغلب یک خط دفاعی اضافی در برابر اطلاعات نادرست ایجاد می کند، زیرا مردم معمولا به اندازه کافی مهربان هستند که در صورت اشتباه با شما تماس بگیرند.

به عنوان مثال، بیل اسلاوسکی در یکی از مقالات من در توییتر به یک ادعای نادرست اشاره می کند:

توییت بیل در مورد اینکه گوگل صفحات را بر اساس دقت محتوا رتبه بندی نمی کند

این مرا به یک نکته مهم می رساند…

سعی نکنید سئو سایت را به دیگران آموزش دهید مگر اینکه یکی از این موارد درست باشد:

شما کاملاً تحقیق کرده اید و متوجه شده اید که چه چیزی آموزش می دهید.
شما چیزی را بر اساس تجربه و آزمایش شخصی آموزش می دهید (و این واقعیت را به وضوح بیان کرده اید).
آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که اطلاعات نادرست بیشتری را به صنعتی که قبلاً مملو از آن است، ارائه دهید.

 

نتیجه

روانشناس مشهور، K. Anders Ericsson، این نظریه را مطرح کرد که یادگیری یک مهارت جدید به 10000 ساعت تمرین نیاز دارد. مطمئناً در آن زمان درک خوبی از سئو به دست خواهید آورد، اما حقیقت این است که هرگز یادگیری را متوقف نمی کنید. من بیش از 11 سال است که درگیر سئو هستم و همیشه چیزهای جدیدی یاد می‌گیرم.

اما به یاد داشته باشید، یادگیری فقط خواندن و حفظ اطلاعات نیست. همچنین در مورد به کار بردن آنچه می‌خوانید، آزمایش کردن چیزها برای خودتان و یافتن راه‌هایی برای بهبود خرد متعارف در طول زمان است.