در این مقاله میخوانید:

 

نحوه رفع خطای عدم پاسخگویی سرور DNS (پنج روش)
 

اکنون که کمی بیشتر در مورد خطای DNS Server Not Responsing می دانید، بیایید نگاهی به پنج نکته عیب یابی بیندازیم که می توانید برای رفع این مشکل امتحان کنید:

  • اتصال اینترنت خود را بررسی نمایید.
  • از وب سایت خود در یک مرورگر دیگر بازدید کنید.
  • آنتی ویروس یا فایروال خود را غیرفعال کنید.
  • آدرس پیش فرض سرور DNS را تغییر دهید.
  • کش DNS خود را پاک کنید.


1. اتصال اینترنت خود را چک کنید.

همانطور که گفته شد، اگر به اینترنت متصل نباشید، ممکن است خطای DNS Server Not Responsing را مشاهده کنید. بنابراین، باید بررسی کنید که اتصال هنوز به درستی کار می کند.

ابتدا مطمئن شوید که هنوز به اینترنت متصل هستید، زیرا ممکن است به دلایلی اتصال شما قطع شده باشد.

اگر مشکل این نیست، می توانید با پیکربندی عیب یابی بی سیم، مشکلات شبکه را بیشتر عیب یابی کنید. ابتدا تمام برنامه های خود را ببندید.

سپس، برای کاربران مک، باید کلید Options را نگه دارید و نماد Wi-Fi را در نوار منو انتخاب کنید.

سپس، Open Wireless Diagnostics را انتخاب کنید:

با بررسی اتصال اینترنت خود، خطای DNS Server Not Responsing را برطرف کنید.
اکنون، به سادگی دستورالعمل های موجود در پاپ آپ ظاهر شده را دنبال کنید. هنگامی که اسکن کامل شد، نماد اطلاعات را انتخاب کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد هر ورودی پیدا کنید.

برای کاربران ویندوز، می توانید روی نماد اتصال در باکس سیستم دسکتاپ خود کلیک راست کنید. سپس، عیب یابی مشکلات را انتخاب کنید.

اگر خطای DNS Server Not Responding برطرف نشد، می‌توانید با روشن و خاموش کردن رایانه، اتصال اینترنت خود را مجدداً راه‌اندازی کنید. اما، اگر همچنان پیام خطا را دریافت می کنید، ممکن است مشکلی در روتر شما وجود داشته باشد.

در این مثال، می توانید سعی کنید روتر خود را مجددا راه اندازی کنید. معمولاً می توانید این کار را با پیدا کردن دکمه پاور و یک بار فشار دادن آن انجام دهید. سپس، چند ثانیه صبر کنید تا دوباره آن را روشن کنید.

یا حتی ممکن است بخواهید روتر خود را به طور کامل راه اندازی مجدد کنید. برای انجام این کار، آن را به طور کامل از برق بکشید و حداقل 30 ثانیه صبر کنید تا دوباره آن را به برق وصل کنید.

 

همچنین ببینید: دوره آموزش HTML و CSS

 

2. از وب سایت خود در یک مرورگر دیگر بازدید کنید.

یکی از دلایل اصلی خطای عدم پاسخگویی سرور DNS این است که مرورگر شما مشکل دارد. به این ترتیب، ممکن است بتوانید با استفاده از مرورگر دیگری برای دسترسی به سایت خود، خطا را برطرف کنید.

به عنوان مثال، اگر در حال حاضر از Google Chrome برای اتصال به سایت خود استفاده می کنید، سعی کنید به Firefox یا Microsoft Edge تغییر دهید. اگر این کار کرد، پس می‌دانید که مشکلی در مرورگر اصلی شما وجود دارد.

یکی از این مشکلات ممکن است این باشد که باید کش مرورگر خود را پاک کنید. اگر از Google Chrome استفاده می کنید، می توانید این کار را با کلیک بر روی سه نقطه سمت راست صفحه انجام دهید. سپس، ابزارهای بیشتر > پاک کردن داده‌های مرور را انتخاب کنید:

با جابجایی به مرورگر دیگری، خطای عدم پاسخگویی سرور DNS را برطرف کنید.
در پنجره بازشو، می‌توانید تاریخچه مرورگر، کوکی‌ها و تصاویر و فایل‌های ذخیره‌شده را پاک کنید. مطمئن شوید که حداقل گزینه دوم را انتخاب کرده اید. سپس، Clear Data را بزنید.

اگر باز هم خطای DNS Server Not Responding برطرف نشد، ممکن است لازم باشد مرورگر خود را به آخرین نسخه به روز کنید. یا می توانید مرورگر را مجدداً به طور کامل نصب کنید.

 

همچنین ببینید: 20 خطای رایج وردپرس و نحوه رفع آن ها

 

3. آنتی ویروس یا فایروال خود را غیرفعال کنید.

فایروال ها و برنامه های آنتی ویروس یک راه عالی برای محافظت از رایانه شما در برابر نرم افزارهای مخرب هستند. با این حال، گاهی اوقات، آنها می توانند در اتصالات شبکه شما تداخل ایجاد کنند.

به طور کلی، این زمانی رخ می دهد که مشکلی در خود نرم افزار وجود داشته باشد (مثلاً ممکن است قدیمی باشد). یا ممکن است تنظیمات آنتی ویروس/فایروال شما خیلی سخت باشد.

خوشبختانه، می توانید با غیرفعال کردن موقت آن بررسی کنید که آیا آنتی ویروس/فایروال شما باعث ایجاد مشکل DNS شده است یا خیر. اگر خطا پاک شود، متوجه خواهید شد که مشکلی در برنامه شما وجود دارد.

می توانید این کار را در مک با پیمایش به نماد اپل در نوار ابزار اپل انجام دهید. این را در سمت چپ بالای صفحه نمایش خود خواهید دید. سپس بر روی System Preferences کلیک کنید.

 

در اینجا، Security & Privacy را انتخاب کنید و به تب Firewall بروید، جایی که می توانید فایروال خود را غیرفعال کنید:

با غیرفعال کردن فایروال خطای DNS Server Not Responsing را برطرف کنید.
اکنون به وب سایت خود مراجعه کنید تا ببینید آیا خطا پاک شده است یا خیر.

اگر چنین است، ممکن است لازم باشد نرم افزار فایروال خود را به روز کنید، به ارائه دهنده دیگری بروید یا تنظیمات خود را مجدداً پیکربندی کنید. در هر صورت، مهم است که به یاد داشته باشید پس از اتمام عیب یابی، فایروال خود را فعال کنید.

 

همچنین ببینید: رفع خطای 500 در وردپرس

 

4. آدرس پیش فرض سرور DNS را تغییر دهید.

ممکن است خطای DNS Server Not Responsing را مشاهده کنید زیرا ارائه دهنده DNS شما در دسترس نیست. در این مورد، ایده خوبی است که آدرس سرور DNS پیش‌فرض که توسط ارائه‌دهنده خدمات اینترنت (ISP) به شما اختصاص داده شده است را تغییر دهید.

خوشبختانه، تعداد زیادی سرور DNS رایگان و عمومی مانند Google Public DNS [1] و Cloudflare 1.1.1.1 [2] وجود دارد. می توانید تنظیمات DNS خود را در Mac با مراجعه به System Preferences از نوار ابزار Apple خود تغییر دهید.

 

در پنجره پاپ آپ، Network را انتخاب کنید. سپس بر روی دکمه Advanced کلیک کنید:

خطای DNS Server Not Responsing را با تغییر آدرس پیش فرض سرور DNS برطرف کنید.
اکنون به تب DNS بروید. در اینجا، روی نماد + در گوشه سمت چپ پایین کلیک کنید تا یک سرویس DNS جدید اضافه کنید.

یک سرور DNS جدید اضافه کنید.
تنها کاری که باید انجام دهید این است که اعداد سرور DNS عمومی را که می خواهید استفاده کنید وارد کنید. به عنوان مثال، اگر Cloudflare را انتخاب کنید، 1.1.1.1 را وارد خواهید کرد.

برای خروج از پاپ آپ روی OK کلیک کنید و سپس برای ذخیره تنظیمات جدید DNS خود، Apply را انتخاب کنید. اکنون می توانید از وب سایت خود در یک مرورگر بازدید کنید و ببینید آیا خطای DNS Server Not Responding پاک شده است یا خیر.

اگر از ویندوز یا سیستم عامل دیگری استفاده می کنید، Cloudflare دستورالعمل های دقیق راه اندازی را برای همه سیستم عامل ها ارائه می دهد. در اینجا پیوندی وجود دارد که شما را مستقیماً به دستورالعمل های راه اندازی ویندوز می برد.

 

همچنین ببینید: خطای 404 چیست؟ + رفع آن

 

5. کش DNS خود را پاک کنید.

آخرین راه برای رفع خطای DNS Server Not Responsing این است که کش DNS خود را شستشو دهید. حافظه نهان DNS شما مشابه کش مرورگر کار می کند. اما آدرس های IP را به جای کپی صفحات وب ذخیره می کند.

این به این دلیل است که رایانه شما مجبور نیست هر بار که دوباره به همان وب سایت مراجعه می کنید، این آدرس ها را جستجو کند. با این حال، این بدان معناست که داده‌های کش DNS ممکن است قدیمی شوند، که می‌تواند منجر به خطای DNS Server Not Responding شود.

به طور معمول، زمانی که سایت وردپرس خود را به یک دامنه جدید منتقل می کنید، این اتفاق می افتد. اما، اگر میزبان وب را تغییر داده باشید، ممکن است اتفاق بیفتد.

 

اگر از ویندوز استفاده می کنید، می توانید کش خود را با استفاده از Command Prompt پاک کنید:

Command Prompt را راه اندازی کنید – می توانید این کار را با تایپ cmd در نوار شروع انجام دهید.
در Command Prompt عبارت ipconfig /flushdns را تایپ کرده و اینتر را بزنید.
در مک، باید ترمینال را با فشار دادن کلید F4 باز کنید. سپس، ترمینال را در کادر جستجو وارد کنید.

 

هنگامی که ترمینال باز شد، باید خط فرمان را که برای نسخه سیستم عامل مک شما مناسب است اجرا کنید. برای مثال، Mac OS Big Sur به دستور زیر نیاز دارد:

sudo dscacheutil -flushcache; sudo killall -HUP mDNSResponder

این اتصال DNS شما را تازه می کند. بنابراین، اکنون، می توانید سعی کنید به وب سایت خود دسترسی پیدا کنید و ببینید آیا خطا پاک شده است یا خیر.